ENG

Zapowiedzi wystaw głównych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Wydarzenia

2019

Zobacz >>  Zapowiedzi programowe na 2019 rok

Katarzyna Józefowicz

poza słowami

30 marca – 19 maja 2019

Muzeum Rzeźby Współczesnej

Kuratorka: Agnieszka Kulazińska

Koordynator: Anna Podsiadły

 

Wystawa Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku opowiadać będzie o ciszy. Może to zabrzmieć paradoksalnie, szczególnie kiedy odkryjemy, iż prezentowane na niej prace wyrastają z poczucia natłoku codzienności, zgiełku, z intensywności wrażeń, które oferuje nam współczesność. Artystka w swojej twórczości wyodrębnia elementy tworzące chaos i komponuje je na nowo, „uspakaja”. Instalacje Józefowicz emanują specyficznym (nie)spokojem. Powtarzalność, banalność elementów sprawia, iż odbieramy je jako coś znajomego, oswojonego. Powtarzalność, banalność elementów sprawia, iż odbieramy je jako coś niepokojącego. Spokój / niepokój ten emocjonalny dysonans towarzyszy oglądaniu prac artystki.

Katarzyna Józefowicz sama o sobie mówi, iż jest niewolnikiem budowania. Stwierdzenie to nie dziwi, gdy bliżej przyjrzymy się jej pracom. Z niewielkich, pociętych fragmentów gazet, papieru, powstają złożone, wieloelementowe konstrukcje, rozedrgane struktury wchodzące w interakcje z otaczającą przestrzenią. W swoich instalacjach Józefowicz wykorzystuje papier, materiał wyjątkowo kruchy i nietrwały, podatny na uszkodzenia, zmieniający się wraz z upływem czasu. Przygotowanie obiektu wymaga wielu godzin żmudnej pracy. Proces tworzenia kojarzy się z jednej strony z typowo kobiecymi zajęciami, z drugiej – z tworzeniem mandali. Tematem prac są uniwersalne pytania: o emocje, przemijanie, relacje z otaczającą nas przestrzenią.

Ważnym elementem w twórczości Katarzyny Józefowicz jest słowo i to właśnie ten nurt w twórczości artystki zaprezentowany zostanie na wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.  

Słowa w pracach Katarzyny Józefowicz pojawiają się w sposób naturalny, często będąc częścią materiału wykorzystywanego do stworzenia prac. Niekiedy jednak wyrazy stają się tematem artystycznego utworu. Instalacja między słowami składa się ze słów, które natrętnie wkraczają w naszą codzienność. Ich źródło bywa różne: reklamowe slogany, fragmenty rozmów, przeczytanych książek, drobiny sensów pozbawione już znaczeń, które nie chcą nas opuścić.

Katarzyna Józefowicz w swoich pracach często przygląda się słowom pojawiającym się w jej prywatnym uniwersum, by przekształcić je, jak zauważa Marek Goździewski, „w tekst-zwój (…), w których ich znaczenia i sensy nie łączą się, tworząc rodzaj wizualnego utworu poetyckiego,(…) jak w wypadku »obrusów«, w których słowa układają się jakby we wzory koronki lub wykonanego szydełkiem obrusu, efektu gry słownej »scrabble«, powstałego w wyniku rozmowy przy stole, być może też i »przy herbatce« jak u Eliota”[1]. Słowa pozbawione sensu tworzą ornament, w którym poruszamy się codziennie, stają się ozdobnikiem naszej rzeczywistości, mało znaczącą częścią wystroju wnętrz, w których realizuje się życie.

 

[1] Tekst towarzyszący wystawie „ habitat” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w 2015 r., http://u-jazdowski.pl/program/wystawy/katarzyna-jozefowicz [23.08.2018].

 

Joana Vasconcelos

29 czerwca – 6 października 2019

Muzeum Rzeźby Współczesnej, Galeria „Oranżeria”, Galeria „Kaplica”, Park Rzeźby

Kuratorka: Eulalia Domanowska

Współpraca: Henryk Gac, Anna Podsiadły

 

W 2019 roku Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przedstawi polskiej publiczności kolejną ważną postać współczesnej sceny artystycznej – Portugalkę Joanę Vasconcelos, artystkę zajmującą się rzeźbą, w tym obiektem artystycznym w przestrzeni publicznej, a także eksperymentem w zakresie materiałów rzeźbiarskich. Po wystawach klasyków brytyjskiej rzeźby dwóch pokoleń – Henry’ego Moore’a i Tony’ego Cragga, zaprezentujemy jedną z najbardziej oryginalnych artystek generacji lat 90.

Światową sławę przyniósł Vasconcelos udział w 51. Międzynarodowym Biennale w Wenecji w 2005 roku. Osiem lat później reprezentowała swój kraj na 55. weneckim Biennale, stając się międzynarodową gwiazdą sztuki zapraszaną przez prestiżowe muzea i galerie Europy, takie jak Muzeum Guggenheima w Bilbao, Pałac Ludwika XIV w Wersalu pod Paryżem, Fundacja Palazzo Grassi / Francois Pinault w Wenecji czy Pinacoteca do Estado de São Paulo w Brazylii (2008). Artystka jest ponadto autorką projektów dla takich marek jak Dior czy Gucci.

Joana Vasconcelos zajmuje się również rzeźbą w krajobrazie. Jej monumentalne prace można oglądać
w europejskich parkach rzeźby w Niemczech, Portugalii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Francji, gdzie jako pierwsza kobieta została zaproszona do pokazania swojej sztuki latem 2012 roku w pałacu i ogrodach Wersalu.

Po zeszłorocznej prezentacji klasyka rzeźby angielskiej Henry’ego Moore’a, która przyniosła prawie trzykrotny wzrost frekwencji i pozwoliła wielu widzom odkryć uroki Orońska, planujemy eksponowanie prac Joany Vasconcelos we wszystkich galeriach: Muzeum Rzeźby Współczesnej, Oranżerii, Kaplicy oraz w Parku Rzeźby. Jej sztuka, wykonywana z materiałów typowych dla portugalskiego rzemiosła, ceramiki i tkanin, zwraca uwagę nie tylko feerią kolorów, ale też dbałością o narodową tożsamość. Joana Vasconcelos posiada fundację, która pomaga zachować i rozwijać rzemiosło ludowe w zetknięciu ze sztuką współczesną. Swoimi działaniami stała się przede wszystkim wielką ambasadorką portugalskiego rękodzieła i portugalskiej kultury ludowej.

W związku z wystawą artystki – we współpracy z lokalnymi grupami, Stowarzyszeniem Odnowy i Rozwoju Gminy Orońsko, Muzeum Regionalnym z Istebnej oraz twórcami koronek i haftu z Koniakowa i Jaworzynki – zaplanowaliśmy zorganizowanie warsztatów promujących różne rzemiosła uprawiane w Polsce. Zaś 8 września, w ramach kolejnego Niespodziewanego Początek Jesieni wszystkim gościom Orońska przybliżymy barwną kulturę Portugalii. Wydarzeniom tym towarzyszyć będzie portugalska muzyka fado.

Podobnie jak w ubiegłym roku podczas wystawy Moore’a, w 2019 roku planujemy promocję ekspozycji Vasconcelos w całej Polsce. Dla mieszkańców Warszawy oferujemy letnie wycieczki autobusowe do Orońska.

Wystawa w Orońsku będzie pierwszą prezentacją prac artystki w Polsce. Partnerami projektu są Ambasada Portugalii w Warszawie, która obejmuje wydarzenie patronatem, i Fundacja Rodziny Staraków w Warszawie, gdzie planowany jest symultaniczny drugi pokaz Vasconcelos.

 

 

Maciej Szańkowski

26 października 2019 – 2 lutego 2020

Muzeum Rzeźby Współczesnej

Kuratorka: Anna Maria Leśniewska

Koordynator: Jarosław Pajek

 

Wystawa retrospektywna Macieja Szańkowskiego, nestora polskiej neoawangardy, jednego z najważniejszych żyjących twórców ostatniego półwiecza. Jest autorem zarówno dzieł kameralnych i monumentalnych, jak i pomników i drobnych form medalierskich. Wykorzystuje własne techniki z pogranicza mediów oraz tworzy rzeźby w powiązaniu z architekturą i krajobrazem. Ukończył zakopiańską Szkołę Kenara i studia pod kierunkiem Jerzego Jarnuszkiewicza w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uczestniczył w licznych konkursach rzeźbiarskich, których wynikiem były realizacje prac o charakterze monumentalnym: w Norymberdze, Bochum, Mariborze, Berlinie, Hachiōji, Elblągu, Sandomierzu, Warszawie. W 2002 roku w Bletchley Park pod Londynem powstała rzeźba jego autorstwa upamiętniająca złamanie szyfru Enigmy.

Twórczość Macieja Szańkowskiego plasuje się na styku tradycji konstruktywistycznej, abstrakcjonizmu geometrycznego i konceptualizmu. Wystawa będzie okazją zarówno do podsumowania ostatnich dwudziestu lat twórczości artysty, jak i wydania monografii artysty, nad którą Anna Maria Leśniewska pracuje przez ostatnie 2 lata.



kategoria: Wydarzenia, autor: Dział komunikacji, dodano: 2019-01-21 14:31:06, czytane: 1101 x
Landart Network O.pl Fundacja im. Józefa Brandta Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego