


Kongres RZEŹBA WSZĘDZIE? – podsumowanie
KONGRES Rzeźba wszędzie? – podsumowanie
10–13 października 2022
Uczestnicy kongresu Rzeźba wszędzie? podczas trzech dni obrad wspólnie zastanawiali się nad potrzebą, możliwościami i konsekwencjami realizacji obiektów rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej. Kontekstem spotkania był wieloletni program inwestycyjny Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaproszenie ekspertów, teoretyków i praktyków badających, zarządzających i działających w przestrzeni publicznej pozwoliło na przedstawienie i omówienie najbardziej istotnych kwestii dotyczących poszczególnych grup zawodowych i społecznych uczestniczących i współdecydujących o kształcie przestrzeni miast, osiedli i obszarów rekreacyjnych.
Pierwszego dnia Kongresu punktem wyjścia stały się praktyczne zagadnienia związane z organizacją i przebiegiem kolejnych edycji programu Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej. Dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie, zreferowane przez dyrektora CRP, Macieja Aleksandrowicza, uzupełnione zostały wystąpieniami Ewy Nekandy Trepki na temat (nie)trwałości i (nie)zmienności znaczeń semantycznych rzeźby w przestrzeni publicznej oraz rozważaniami metodologicznymi Moniki Wróbel, dotyczącymi zakresu i sposobu dokumentowania i badania współczesnej sztuki publicznej.
Kolejnego dnia obrad swoje doświadczenia zaprezentowali praktycy: Maciej Szańkowski, Agata Agatowska i Krzysztof Bednarski, reprezentujący różne pokolenia twórców i odmienne koncepcje działań artystycznych. Podjęta dyskusja dotyczyła m.in. zagadnień odpowiedzialności artysty i granic partycypacji, potencjału figuratywizmu a przede wszystkim skomplikowanych relacji twórcy z inwestorem i odbiorcą. Wybrzmiał tu problem odbioru społecznego w przypadku zastosowania współczesnej formy do upamiętnienia lub odniesienia do przeszłości. Wydarzeniami towarzyszącymi Kongresowi były performatywne działania artystyczne na terenie parku rzeźby CRP Kamili Szejnoch, Izabeli Chamczyk i Mariusza Maciejewskiego oraz interaktywne warsztaty Edyty Ołdak.
Ostatniego dnia Kongresu głos zabrali teoretycy: Piotr Majewski, Monika Rydiger, Rafał Wiśniewski i Paweł Możdżyński. Historycy, historycy sztuki i socjologowie kultury zastanawiali się nad historycznym, politycznym i społecznym uwarunkowaniem przestrzeni publicznej oraz rozważano możliwości działań praktycznych w kontekście dotychczasowych doświadczeń na polu sztuki publicznej w Polsce i świecie. Ożywioną dyskusję wywołała perspektywa wkroczenia rzeźby w przestrzeń wirtualnego świata, rysująca zarówno nowe wyzwania i szanse jak i zagrożenia.
Podsumowując obrady Kongresu, wskazano najbardziej istotne kwestie, podejmowane przez prelegentów i uczestników dyskusji. Zagadnienie edukacji społecznej, zacieśnienia współpracy z samorządami oraz zintensyfikowanie kontaktów pomiędzy środowiskami twórców uznano za podstawowe kierunki wymagające dalszych wspólnych, międzyśrodowiskowych ustaleń. Podkreślono konieczność wymiany doświadczeń i koncepcji pomiędzy CRP a instytucjami administracji centralnej i lokalnej oraz środowiskami naukowymi i twórczymi.
Uczestnicy kongresu:
dr hab. Agata AGATOWSKA, prof. UP, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Sztuki
dr hab. Maciej ALEKSANDROWICZ, prof. ASP, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Krzysztof M. BEDNARSKI artysta
Izabela CHAMCZYK artystka
mgr inż. arch. Jacek CIEĆWIERZ, Pracownia architektoniczna PDV Architekci
dr hab. Katarzyna CHRUDZIMSKA-UHERA, prof. UKSW, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Instytut Historii Sztuki
prof. Jacek JAGIELSKI, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
dr inż. arch. Agnieszka LABUS, Politechnika Śląska, Wydział Architektury, Fundacja Laboratorium Architektury 60+ (LAB 60+)
dr Anna Maria LEŚNIEWSKA-ZAGRODZKA, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi
mgr Aleksandra LITOROWICZ, Uniwersytet SWPS, School of Form
mgr Mariusz MACIEJEWSKI, artysta
dr hab. Piotr MAJEWSKI, prof. UKSW, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Instytut Nauk o Kulturze i Religii, Katedra Zarządzania Kulturą
dr hab. Tomasz MATUSEWICZ, prof. PP, Politechnika Poznańska
dr hab. Paweł MOŻDŻYŃSKI, Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Pracownia Socjologii Sztuki w Przestrzeni Publicznej
arch. Ewa NEKANDA-TREPKA, architekt, muzealnik
dr Edyta OŁDAK, Stowarzyszenie „Z siedzibą w Warszawie”
mgr inż. arch. Ewa ROMBALSKA, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki w Warszawie
dr Monika RYDIGER, Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
dr hab. Bartłomiej STRUZIK, prof. ASP, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
prof. Maciej SZAŃKOWSKI, artysta
Kamila SZEJNOCH, artystka
dr hab. Piotr WELK, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Instytut Badań Przestrzeni Publicznej
mgr inż. arch. Przemysław WIELĄDEK, Pracownia architektoniczna PDV Architekci
dr hab. Rafał WIŚNIEWSKI, prof. UKSW, Narodowe Centrum Kultury w Warszawie
dr inż. arch. Monika WRÓBEL, Fundacja Skwer Sportów Miejskich
dr Ewa ZIEMBIŃSKA, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni
Dzień 1
Dzień 2
Dzień 3
Program własny Centrum Rzeźby Polskiej “Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej — 2022”
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerzy Kongresu RZEŹBA WSZĘDZIE?
Patronat medialny Kongresu RZEŹBA WSZĘDZIE?