
Kwartalnik Rzeźby „Orońsko” nr 4 / 2022
Zapraszamy do lektury nowego numeru Kwartalnika Rzeźby „Orońsko”, którego hasłem przewodnim jest SZTUKA POSTSZTUKI.
We wstępie Macieja Aleksandrowicza, wprowadzającym do zagadnień dotyczących postsztuki, czytamy: „Pojęcie nienowe, zjawisko wciąż aktualne, wokół którego pojawia się wiele stwierdzeń, opinii, zdań odrębnych, postulatów i apeli, stąd potrzeba ich prezentacji. Każdy z nas inaczej bowiem patrzy na otaczający świat, podejmujemy inne role społeczne, przez co obrazy i oceny tych zagadnień są zgoła odmienne. Ponadto charakter zjawiska postsztuki dotyczy ustalania granic i ich przekraczania. Sztuka przekracza je stale, rozszerzając swoje pola. Czy może poza obszarem sztuki kształtują się nowe, inne aktywności?”
Wspólnie z autorami tekstów zachęcamy do zastanowienia się, czym dla nas jest postsztuka.
Zawartość numeru:
POSTSZTUKA | ROZWAŻANIA
Katarzyna Trzeciak – Konceptualno-lingwistyczne uniwersum postsztuki
Agata Cieślak – Las widać poprzez drzewa. Praca artystyczna pierwiastkiem emancypacji społecznej
Ewa Izabela Nowak – Zacieranie granic. Pojawianie się nowych przestrzeni obszaru sztuki
Sławomir Marzec – Sztuka to nie postsztuka ani artywizm
ARTYŚCI WOBEC POSTSZTUKI
Marta Wróblewska – Postsztuka a przełom muzealniczy
Dorota Grubba-Thiede – Postsztuka jako migrujący horyzont kuratorski
Michalina Sablik – Nastała epoka postartystyczna
POSTSZTUKA NA ŚWIECIE
Zofia Żezmer – Strefa krytyczna postsztuki i wszystko inne
Joanna Kiliszek – Sztuka w czasach permanentnego stanu wyjątkowego
O WYSTAWACH
Dorota Monkiewicz – Anish Kapoor i psychoanaliza, albo dwie lub trzy rzeczy, które o nim wiem
Agnieszka Wasieczko – Praktyki postartystyczne w projektach Elwiry Sztetner
AUTOKOMENTARZ
Tomasz Matusewicz – Szablony pustki