Dziś otwarte do 16:00

Zachód słońca o 18:01

°C

CZUJĘ?

Wiktor Gajda

Wernisaż 26 listopada 2022, godz. 14:00
Miejsce Kaplica
Data rozpoczęcia 26.11.2022
Kurator Anna Podsiadły
Data zakończenia 22.01.2023

W rzeźbach swoich Wiktor Gajda wskrzeszaz rzadką siłą, z zastanawiającą dojrzałością, w sposób wolny od wszelkiej retoryki – archetyp postawy romantycznej.

Andrzej Osęka, fragment z: Wiktor Gajda. Malarstwo, rysunek, rzeźba,
[katalog wystawy], Galeria domu Artysty Plastyka, Warszawa 1993

 

Kiedyś Andrzej Osęka powiedział, że moje rzeźby są w stylu oschłego baroku. O jednej z moich ostatnich rzeźb, której Pan Osęka już nie zobaczył, napisałem, iż jest ona w stylu oschłego rococo.

Wiktor Gajda

 

Wiktor Gajda to rzeźbiarz z powołania, malarz z wykształcenia, autor przewrotnych, ironicznych tekstów o sztuce współczesnej i krytyce artystycznej. Dynamiczna wyobraźnia tego artysty nie mieści się w szufladach i kartotekach. Spotykając jego dzieło powiemy – to Gajda. Wielokrotnie próbowano definiować twórczość artysty, nadać jej jakąś nazwę, do czegoś porównać. Gdyby szukać pokrewieństwa dla specyficznej wyrazistej indywidualności Gajdy to chyba najbliższa mu będzie witkacowska obsesyjna wizja sztuki jako zamierzonej i przemyślanej, surrealistycznej metafory.

Gajda stworzył swój własny język form, skojarzeń, znaków, autentyczny, niepowtarzalny, osobisty, intymny klimat. Zbyt cenię sobie ludzką, osobniczą niepowtarzalność, by dać się zagonić w cudze sekty lub ramy. Nie potrzebuję cudzych wizji i punktów widzenia, jestem lubieżnym miłośnikiem własnych – przytoczone słowa artysty wskazują na jego romantyczne spojrzenie, ironiczny dystans wobec współczesnego świata, wobec obiegowych pojęć związanych ze sztuką, wreszcie dystans do samego siebie, do roli artysty i jego posłannictwa.

Wiktor Gajda to twórca o wielkiej wrażliwości, obdarzony niecodzienną zdolnością odczuwania świata doczesnego i „świata pozagrobowego”, któremu poświęcił wiele swoich utworów. To co robi dotyczy jego najbardziej osobistych, duchowych przeżyć, egzystencjalnych niepokojów, wielokierunkowych fascynacji osobą, utworem literackim czy elementami, które mają w sobie piętno egzystencji – znalezionym krzesłem, kawałkiem drewna, zasuszoną żabą, eklektyczną kamienicą w Stroniu Śląskim przypominającą florenckie pałace. Konsekwentnie figuratywną twórczość Gajdy i tę rysunkową, i rzeźbiarską charakteryzuje pewna konwencja przedstawiania ludzi. Artysta stosuje specyficzny typ deformacji o ekspresyjnej i fantastycznej formie. Jak sam mówi: Deformacja w moich rzeźbach na pewno jest wynikiem buntu, sarkastycznym sposobem rozprawienia się z ludzką bezsilnością wobec ciągłych myśli o przemijaniu. Gajda tworzy wielomateriałowe obiekty z rzeczy znalezionych oraz rzeźby – torsy, grupy figuralne, „portrety” znanych osobistości, znajomych, „mentalnie” bliskich mu postaci. Jego utwory posiadają własną architekturę, na ogół rozwijają się wbrew prawom anatomii. Cechują je kapryśne, nieobliczalne kształty, spiętrzenie ściekających, puchnących lub urywających się nagle form, przenikanie się figur jak monstrów w romańskich portalach. Barwnym pracom rysunkowym, rzeźbom oraz obiektom towarzyszy zawsze element specyficznego, sarkastycznego humoru, przewrotny, absurdalny dowcip, zabawne tytuły prac.

W Galerii Kaplica prezentujemy wybrane realizacje artysty z różnych okresów jego twórczości: najnowsze rzeźby z gipsu i ceramiki oraz obrazo-rysunki z lat wcześniejszych.

 

Wiktor Gajda (ur. 1938) w latach 1956–1962 studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego oraz pod kierunkiem prof. Jana Ślusarczyka. Dyplom uzyskał w 1962 roku.

Początkowo twórczość Gajdy łączono z pokoleniem nowej figuracji lat 70. Wielomateriałowe obiekty powstające od połowy lat 90., mniej dramatyczne w formie, zdecydowanie barwne, cytując sztukę naiwną, zbliżają się do groteski. Artysta tworzy w szlachetnych materiałach, głównie w brązie i marmurze, ale też w ceramice i materiałach pochodzących z recyklingu.

Rzeźby Wiktora Gajdy znajdują się w zbiorach renomowanych muzeów polskich oraz w kolekcjach i zbiorach prywatnych i zagranicznych, między innymi w: Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie i w Gdańsku oraz w Muzeum Miedzi w Legnicy, Muzeum w Fellach k. Stuttgartu, Muzeum Regionalnym w Chełmie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

1/16
  • Zaproszenie
  • Ja, nd., fot. Jan Gaworski
  • okładka kafelka
  • VVG, 1984, fot. Jan Gaworski
  • Według Gombrowicza, 1982, fot. Jan Gaworski
  • Wiktor Gajda, foto z archiwum Artysty
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
  • Wernisaż wystawy Wiktora Gajdy, fot. J. Gaworski
Obejrzyj galerię