


Siły natury. Sympozjum rzeźby współczesnej – 2021
Zbigniew Dudek
ZBIGNIEW DUDEK
Z lotu ptaka
marmur, stal nierdzewna
2021
Rzeźba jest bezpośrednim odniesieniem do tematu sympozjum „wszystko płynie, nic nie stoi w miejscu”. Przedstawia jasny marmurowy obłok słonecznego lata, a nad nim stalowe szybujące obłoki burzowych chmur. Realizacja pracy oparta jest na wykorzystaniu jasnego marmuru będącego w zasobach CRP. Korespondujący element ze stali nierdzewnej wykonano z kształtek zamówionych w firmie specjalizującej się w cięciu laserowym stali ZALBART w Tomaszowie Mazowieckim.
Prace nad realizacją obiektu przebiegły programowo bez większych przeszkód i wszystkie założenia projektowe zostały wypełnione. Oczywiście przy realizacji części marmurowej nie obyło się bez kompromisów. Zazwyczaj tak się dzieje w przypadku pracy z materiału powierzonego. Pokaźny głaz białej marianny poprzez swoją płaszczyznowo spękaną strukturę, narzucił sposób kształtowania zamierzonej formy. Z wielkim wysiłkiem i ostrożnością przebiegało wykuwanie obłych kształtów, ciągle napotykając sztych i rozwarstwienia niweczące starania w utrzymaniu czystości formy w podstawowym elemencie rzeźby. Należy tu wspomnieć o wyjątkowym wkładzie w realizacji marmurowej wolontariuszy – asystentów, którym przewodziła mgr Agata Zboromirska z łódzkiej ASP.
Drugi element rzeźby – struktura z okrągłych dysków ze stali nierdzewnej, przyjęła formę dopełniającą marmurową część pracy. Stal nierdzewna, odporna na warunki atmosferyczne, zapewniła na stałe grę blików światła i cienia, zgodnie z założeniami projektowymi.
Z perspektywy roku i dalszych przemyśleniach, podjąłbym się eksperymentu mającego na celu obłożenie podstawy rzeźby lustrzaną stalą nierdzewną. Lustra ustawione pod lekkim kątem ujemnym, odbijałyby obraz najbliższego otoczenia zieleni, czyniąc rzeźbę lekką, zaprzeczając zjawiskowi grawitacji. Rzeźba stanie się w ten sposób bardziej napowietrzna.
Wszystko jeszcze przed nami, wszystko płynie, nic nie stoi w miejscu!
Zbigniew Dudek
Zbigniew Dudek – studiował w PWSSP w Łodzi. Dyplom magistra sztuki uzyskał w zakresie projektowania form użytkowych w 1983. Od 1985 – nauczyciel akademicki ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Stopień doktora z dziedziny sztuk plastycznych w zakresie rzeźby uzyskał na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby ASP w Poznaniu (1999). Stopień doktora habilitowanego w zakresie sztuk pięknych uzyskał na Wydziale Rzeźby ASP w Gdańsku (2008). Prodziekan Wydziału Tkaniny i Ubioru w kadencji 2008–2012 oraz dziekan Wydziału Tkaniny i Ubioru w kadencji 2012–2016 w ASP w Łodzi. Współautor opracowania projektu Wydziału Rzeźby i Działań Interaktywnych na łódzkiej ASP oraz współtwórca formalnoprawnych zasad powołania na tym wydziale kierunku rzeźba. Członek Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2012–2015, 2015–2018). Z powołania Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów Naukowych jest recenzentem wielu prac habilitacyjnych w dyscyplinie „sztuki piękne” w obszarze rzeźby. Wykładowca kontraktowy na Wydziale Architektury Politechniki Łódzkiej (od 2008), wykładowca Liceum Plastycznego w Tomaszowie Mazowieckim (od 2010). Prowadzi Pracownię Obiektu Artystycznego na Wydziale Rzeźby i Działań Interaktywnych w ASP w Łodzi.
Zajmuje się rzeźbą oraz innymi przestrzennymi formami wypowiedzi artystycznej. W swoim dorobku artystycznym posiada szereg realizacji monumentalnych w przestrzeni publicznej w kraju i za granicą, m.in: w Niemczech, Hiszpanii, Francji, Irlandii, Walii oraz Czechach. W Polsce jest autorem pomnika Walczącym o Niepodległość w Łasku oraz monumentu poświęconego organizacji Żegota w Parku Ocalałych w Łodzi. Obecnie jest w trakcie realizacji pomnika kpt. Stefana Pogonowskiego dla miasta Łodzi dla upamiętnienia 100-lecia niepodległości i bitwy warszawskiej. Od 2021 profesor zwyczajny w dyscyplinie „sztuki piękne”.