Dziś otwarte do

Zachód słońca o 17:25

°C

Anish Kapoor

Anish Kapoor

Wernisaż 1 października 2022, godz. 14.00
Miejsce Muzeum Rzeźby Współczesnej, Oranżeria
Data rozpoczęcia 01.10.2022
Kurator Dorota Monkiewicz
Data zakończenia 12.02.2023
Współpraca Stanisław Małecki

Prezentacja rzeźb Anisha Kapoora w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku będzie pierwszą w Polsce wystawą jednego z mistrzów współczesnej rzeźby i pozwoli przybliżyć jego twórczość polskiej publiczności.

Anish Kapoor urodził się  2 marca 1954 w Bombaju, od połowy lat 70. XX wieku mieszka i pracuje w Londynie. Jego twórczość kontynuuje dorobek rzeźby brytyjskiej 2 poł XX wieku.

Dokonania anglosaskie w zakresie rzeźby współczesnej należą do wiodących w świecie i znaczone są takimi nazwiskami twórców, jak Henry Moore (ur.1898), Tony Cragg (ur. 1949) i właśnie Anish Kapoor.

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprezentowało polskiej publiczności dwóch spośród wymienionych tu twórców w 2016 i 2018 roku.

Najbardziej znanym dokonaniem Anisha Kapoora jest stutonowa „Cloud Gate” z 2006 roku  w Millenium Park w Chicago.  „Cloud Gate” uważana jest za jedno ze szczytowych osiągnięć w zakresie rzeźby w przestrzeni publicznej, a zarazem reprezentuje główne cechy twórczości Anisha Kapoora: rozmach realizacyjny, perfekcję techniczną, nowatorstwo technologiczne i  zainteresowanie iluzją optyczną.

Anish Kapoor tworzy abstrakcyjne formy wykonane  w najrozmaitszych materiałach: kamieniu, nierdzewnej stali, pigmencie, drewnie, żywicach, plastiku, cemencie. Miał okazję  używać także tkaniny.

Na wystawę w Orońsku artysta zaproponował 9 kamiennych rzeźb do przestrzeni Muzeum Rzeźby Współczesnej oraz  3 obiekty do Oranżerii. Ten osobisty wybór znamionuje wielką życzliwość artysty dla idei wystawy w Polsce, gdyż Kapoor w trakcie przygotowań do polskiej wystawy zajęty był pracą nad prestiżową prezentacją w  Gallerie dell’ Accademia w Wenecji, towarzyszącą tegorocznemu Biennale Weneckiemu.

Na wystawę w Muzeum Rzeźby Współczesnej będą składać się potężne,  opracowane rzeźbiarsko bloki kamienne wykonane  z granitu,  marmuru Vigaria, wapienia z Kilkenny, oraz miodowego, różowego  i irańskiego onyksu. Jest to prezentacja stricte rzeźbiarska – wybitny przegląd rzeźby kamiennej oraz niezwykłej piękności naturalnych materiałów, z którego została wykonana. Kapoor należy do generacji „New British Sculpture” – rzeźbiarzy, którzy w reakcji na minimal art i sztukę konceptualną  przyjęli bardziej tradycyjne podejście do materiałów, technik i tematów rzeźbiarskich.  Abstrakcyjne, ale zarazem biomorficzne formy Kapoora odzwierciedlają jego zainteresowanie zmysłową cielesnością obłych i wijących się powierzchni, prześwitów i pustek. Prace eksponowane w Oranżerii rozwijają tę samą problematykę w materiałach miękkich i  plastycznych  – wosku i żywicach.  Kapoor używa  niezwykłego odcienia intensywnej czerwieni, kojarzącej się z malarstwem Marka Rothko, lub krwią lub też indyjskimi przyprawami. Czerwień ta jest znakiem rozpoznawczym  Kapoora w równym stopniu, co jego najczarniejsza czerń. Ważnym projektem  dla ukonstytuowania się tego cyklu była wystawa „Svayambh” w 2007 roku w Musée des Beaux Arts w Nantes. Ogromny blok czerwonego wosku został zawieszony na szynach i przepchnięty przez zabytkowe amfilady pałacowych sal muzealnych, znacząc drogę strzępami odpadłej materii. Słowo „svayambh” oznacza w sanskrycie zrodzony sam z siebie  i  w tym świetle możemy także interpretować instalację Push-Pull  eksponowaną w Oranżerii. Dzieła przeznaczone dla Orońska pochodzą z lat 1997 – 2018. Możemy więc śledzić  przemiany rzeźby Anisha Kapoora po lata ostatnie. Układ prezentacji zaproponowany przez artystę pozwala ukazać jego możliwości  twórcze w odniesieniu do  dwóch kontrastujących   materiałów i dwóch przeciwstawnych  wizualnych narracji oraz wykorzystać w pełni warunki przestrzenno-ekspozycyjne Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Wystawa w sensie technicznym i logistycznym stanowiłaby duże wyzwanie dla każdej goszczącej ją galerii, a w Polsce  jedynie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest w stanie podołać temu zadaniu. Prezentacja  ta  będzie pierwszą w naszym kraju  wystawą jednego z mistrzów współczesnej  rzeźby i pozwoli przybliżyć jego twórczość polskiej publiczności.

Wystawa pod Honorowym Patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. dr hab. Piotra Glińskiego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patronat honorowy
Patronat honorowy
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Patronat medialny
Patronat medialny
Patronat medialny
Patronat medialny
Patronat medialny
Patronat medialny
Patronat medialny
1/1
  • Anish Kapoor, Sophia, 2003, marmur viagaryjski, 215 x 123 x 133 cm; fotografia dzięki uprzejmości Studia Anisha Kapoora
Obejrzyj galerię