Dziś otwarte do 18:00

Zachód słońca o 18:37

°C

CITY LIMITS

Yael Efrati / Asta Gröting / Monika Sosnowska

Wernisaż 27 listopada 2021 o godz. 14.00
Miejsce Muzeum Rzeźby Współczesnej
Data rozpoczęcia 27.11.2021
Kurator Sergio Edelsztein Joanna Kiliszek
Data zakończenia 13.02.2022
Współpraca Weronika Elertowska

„CITY LIMITS” to międzynarodowa wystawa prezentująca prace trzech artystek-rzeźbiarek: Asty Gröting (* 1961, Niemcy), Moniki Sosnowskiej (* 1972, Polska) i Yael Efrati (* 1978, Izrael). Wystawa prezentowana będzie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku od listopada 2021 do lutego 2022, w przyszłym roku w Kunsthalle w Düsseldorfie (Niemcy, 11.06–14.08.2022), zaś w 2023 – w MoBY w Bat Yam (Izrael). Pokaz „CITY LIMITS” obejmuje istniejące pracy Moniki Sosnowskiej oraz nowo powstałe dzieła Asty Gröting i Yael Efrati.

Ekspozycja skupia się na różnych strategiach rekonstrukcji architektonicznej opartej na osobistych wspomnieniach artystek i stanowi spojrzenie na relacje pomiędzy człowiekiem
a jego historycznym i kulturowym otoczeniem. Punktem wyjścia dla prezentowanych prac jest nie tylko architektura, miasto i człowiek, ale także niezwykła zdolność obserwacji i wrażliwość na otoczenie. Wynika to z zainteresowania ich autorek hiperrealizmem i fotograficzną realizacją dzieł.

Artystki dorastały w bardzo różnych kontekstach społeczno-politycznych. Asta Gröting wychowała się w rozwijających się w dobrobycie zachodnich Niemczech. Dojrzewanie Moniki Sosnowskiej przypadło na okres schyłku socjalizmu w Polsce i trudne społeczno-polityczne przemiany lat 80. i 90. Z kolei Yael Efrati dorastała w Izraelu w rodzinie imigrantów przybyłych z Europy Wschodniej, którzy od podstaw musieli budować swoją nową egzystencję.

Dla Gröting, Sosnowskiej i Efrati sztywne ramy architektury, konstrukcji oraz postrzeganie roli kobiety przez konserwatywne społeczeństwo nie stanowią jakichkolwiek ograniczeń. Dzięki architektonicznej monumentalności i zarazem liryczności ich prac artystki przezwyciężają różnego rodzaju ograniczenia, w tym także społeczno-kulturowe. Doskonale poruszają się w przestrzeni, koordynują twórczo skomplikowane procesy i w nietypowy sposób wykorzystują materiały budowlane, technologie oraz elementy konstrukcyjne architektury. Charakterystyczne dla dzieł tych rzeźbiarek jest zderzenie sprzeczności – materii i idei, monumentalności i kruchości, surowości przedmiotu i jego lirycznego oddziaływania
w zamkniętej architektonicznej przestrzeni miasta, delikatność i drapieżność formy. Kontrasty trafnie oddają napięcia i niepewność rzeczywistości.

Wystawie towarzyszył będzie katalog wydany w czterech językach (polski, niemiecki, hebrajski, angielski) zawierający m.in. dokumentację pokazu w Orońsku. Katalog ukaże się na początku 2022 roku.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerem roku jubileuszowego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest Totalizator Sportowy
Współorganizator
Patronat honorowy
Prace dzięki uprzejmości
Prace dzięki uprzejmości
Prace dzięki uprzejmości
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Patronat medialny
Patronat medialny
Patronat medialny
1/10
  • Wystawa „City Limits”, fot. Piotr Piasta

    Wystawa „City Limits” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Rzeźby Współczesnej, uczestniczka wystawy oglądająca pracę Asty Gröting „Georgienfriendhof Säule”, 2016, silikon, juta, piaskowiec. Na ścianie po prawej praca Moniki Sosnowskiej „Gruz”, 2018, z cyklu „Miejskie kwiaty”, beton, stal, lakier. Na podłodze praca Yeal Efrati „bez tytułu”, 2021, media mieszane, wymiary zmienne.

  • Yael Efrati, „bez tytułu”, 2021, fot. Jan Gaworski
    Yael Efrati, „bez tytułu”, 2021, fot. Jan Gaworski

    Praca Yael Efrati, beton o geometrycznej formie, z czarnym prostym rysunkiem na powierzchni, bez tytułu, praca ułożona przy wejściu do galerii.

  • Yael Efrati, „Mashrabiya”, fot. Jan Gaworski
    Yael Efrati, „Mashrabiya”, fot. Jan Gaworski

    Praca Yael Efrati, Mashrabiya, rodzaj instalacji przypominającej betonowy mur, na tle błękitu rozciągającego się na ścianie i podłodze.

  • Yael Efrati, „bez tytułu”, 2021, fot. Jan Gaworski
    Yael Efrati, „bez tytułu”, 2021, fot. Jan Gaworski

    Praca wykonana w warsztatach CRP, przeszłość i teraźniejszość, kopce pamięci wykonane w miniaturowej formie z kawałków karmy dla kotów na fragmentach specjalnie zbudowanych murów.

  • Yael Efrati, „bez tytułu”, 2021, fot. Jan Gaworski
    Yael Efrati, „bez tytułu”, 2021, fot. Jan Gaworski

    Praca wykonana w warsztatach CRP, przeszłość i teraźniejszość, kopce pamięci wykonane w miniaturowej formie z kawałków karmy dla kotów na fragmentach specjalnie zbudowanych murów.

  • Monika Sosnowska, „Schody” z cyklu „Miejskie kwiaty”, 2018, fot. Jan Gaworski
    Monika Sosnowska, „Schody” z cyklu „Miejskie kwiaty”, 2018, fot. Jan Gaworski

    Metalowe czarne schody o formie przypominającej metalowy kwiat wyrastający z betonowego bloku.

  • Fot. Jan Gaworski
    Fot. Jan Gaworski
  • Fot. Jan Gaworski
    Fot. Jan Gaworski
  • Prace Moniki Sosnowskiej z Cyklu Miejskie Kwiaty w Muzeum Rzeźby Współczesnej, fot. Piotr Piasta
  • Monika Sosnowska "Fasada" 2016, malowana stal, fot. Piotr Piasta
Obejrzyj galerię