
POWRÓT Chleba Wody Miodu
Stanisław Brach
Wydawać się może, że kluczowym motywem najnowszej wystawy Stanisława Bracha, jest miejsce jego urodzenia i wzrastania. Tytułowy „Powrót” to chęć ponownego wniknięcia w świat nieco archaiczny ale zarazem konstytutywny dla drogi twórczej artysty. To co zdaje się być bardzo żywotnym elementem w ,również jego poprzednich realizacjach, to zakładana symbiotyczność człowieka i natury ukazującej się zarówno podmiotowo jak na przykład świat pszczół ,zboża, żywioły ale także w użytych do budowy instalacji materiałów. Na wystawie zobaczymy między innymi zasobniki ze zbożem i równocześnie porcelanowe płaskorzeźby przedstawiające odlane kłosy, film zatytułowany „Pokłosie” oraz narzędzia biorące udział w powtarzalnych rytuałach agrarnych. Nie może również zabraknąć zaprojektowanych przez artystę porcelanowych naczyń wypełnionych tym, c o jak sam mówi stanowi:”{…)podstawowe prawo człowieka do godnego życia, a co obecnie jest globalnym problemem ludzkości”
Grażyna Tomaszewska-Sobko
Stanisław Brach
Urodzony w 1972 r. w Gorlicach. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 2000 roku oraz Technikum Ceramicznego w Łysej Górze (1987–1993). W 2014 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Laureat nagrody Rektora ASP w Warszawie (2011, 2019), stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014, 2020, 2023). Finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016 oraz złotego medalu za prace „Miodem płynące” na 45. Apimondia 2017, International Apicultural Congress, Istambuł, Turcja i 46. Apimondia 2019, International Apicultural Congress, Montreal, Kanada.
Organizator kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, uczestnik wielu plenerów i konkursów międzynarodowych, m.in. we Włoszech, Japonii i Tajwanie. Prace w zbiorach: Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech, New Taipei City Yingge Ceramics Museum w Tajwanie, Narodowego Muzeum Sztuki Ukraińskiej w Kijowie, Pałacu Sztuki we Lwowie oraz w zbiorach prywatnych.




