Dziś otwarte do 18:00

Zachód słońca o 18:37

°C

Noc muzeów w biały dzień 2022

22 maja 2022 (niedziela), godz. 12.00–18.00

 

12.00–13.30    Czy znasz dobrze Centrum Rzeźby Polskiej? – oprowadzanie po instytucji

Jak wygląda praca rzeźbiarza? Co robi artysta w odlewni i jak wygląda pracownia ceramiczna? Na co dzień niedostępne przestrzenie otwierają się dla zwiedzających. Zapraszamy na spacer z przewodnikiem.

13.00–16.00    Nie święci garnki lepią – warsztaty ceramiczne

Koło garncarskie, glina – odkryj w sobie artystę i spróbuj swych sił w ceramice!

14.00–14.40   Magazyny od kuchni – oprowadzanie po magazynach rzeźby*

Wizyta w magazynach rzeźby to wyjątkowa okazja, by zajrzeć za kulisy instytucji, spotkać się oko w oko z orońską kolekcją i zobaczyć z bliska rzadko prezentowane dzieła wybitnych twórców.

15.00–15.30    Małgorzata M. Potocka, Warty honorowe 1982 / 2022: wprowadzenie autorskie 

15.30–16.00    Maryana Sovin + Marusia, Oddech performans

16.00–17.30    Czy znasz dobrze Centrum Rzeźby Polskiej? – oprowadzanie po instytucji

17.00–17.40    Magazyny od kuchni – oprowadzanie po magazynach rzeźby*

* Liczba miejsc ograniczona. W oprowadzaniu może wziąć udział max. 10 osób. Obowiązują zapisy: edukacja@rzezba-oronsko.pl

 

WYSTAWY | PERFORMANS | PREZENTACJE 

Muzeum Rzeźby Współczesnej

 

Małgorzata M. Potocka

Warty 82, foto-perfomans

Warty 22, foto-performans

Warty 82/22, video-art

Autor: Michał Dracz

Występują: Małgorzata M. Potocka, Richard Boulez

Warty 22, dokumentacja video

Realizacja: Bogdan Karczewski

Asystentka: Zofia Majewska

 

  1. Łódź. Stan wojenny.

„Aparat na statywie. Ustawiamy się przy planszach propagandowych komunizmu.

System się kończy. Hasła wydają się żałosne i straszne.

Stoimy minutę. Zdjęcie. […]

Przez 40 lat nie mogłam znaleźć negatywu.

W roku 2022 znalazłam”.

 

  1. Warszawa.

„Rosja napadła na Ukrainę. Wojna. […]

Wychodzimy na ulice. Stajemy przy symbolach wolności i solidarności z Ukrainą.

To nasz protest.

Minęło 40 lat.

Nikt nas nie śledzi”.

 

Strażnik minionego czasu

film dokumentalny, 2003

Scenariusz i reżyseria: Małgorzata M. Potocka

 

Bohdan Tomashevsky, Nadiia Velichko, Andriy Ilinskiy, Vasyl Tatarskyy

Pokaz prac artystów z Ukrainy – rezydentów w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Prezentowane prace i działania artystyczne powstały w bezpośrednim związku z wojną w Ukrainie. Są artystyczną reakcją na wydarzenia ostatnich miesięcy, katalizatorem obrazów i wspomnień towarzyszących ich twórcom od wyjazdu z ojczyzny. Domy zbombardowane w wyniku nalotu rosyjskich samolotów, ślady pocisków na ukraińskiej ziemi, ludzie pozostawieni przy życiu pod gruzami, przyjaciele i bliscy, o których została pamięć.

 

Maryana Sovin

W pobliżu Izyum

płaskorzeźba

Azowstal to równoległa rzeczywistość

Instalacja / rzeźba

 

Bohdan Tomashevsky

projekty pomników 2022:

Bogdan Tomaszewski

Flisacy

WIARA, NADZIEJA, MIŁOŚĆ

 

Nadiia Velychko

Co zabrałem ze sobą, 2022

cykl rzeźb ceramicznych

 

Dom Rzeźbiarza – Taras

Andriy Ilinskiy

Wiosna 2022

cykl rzeźb ceramicznych

 

Park Rzeźby

Vasyl Tatarskyy

Kiedy działa milczą­, 2022

rzeźba plenerowa

 

W czasie trwania Nocy Muzeów w Biały Dzień artyści będą dostępni dla publiczności od godz. 15.00.

Prace wykonane zostały w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w ramach programu rezydencji kryzysowych dla artystów z Ukrainy realizowanych przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.

Galeria Oranżeria

Miłosz Flis

Myślałem, że ziemia mnie pamiętała, tak czule zabrała mnie z powrotem

Artysta jest autorem niestandardowych prac rzeźbiarskich, malarskich oraz instalacji. Realizuje je, wykorzystując autorskie, niespotykane na co dzień techniki, będące w pewnym sensie działaniami sytuowanymi na granicy eksperymentu formalnego i technologicznego. Prezentowana wystawa prac jest odpowiedzią twórcy na rozterki, które nurtują każdego człowieka: kryzys klimatyczny, groźba wojny atomowej czy nawet ryzyko uderzenia w Ziemię meteorytu.

Galeria Kaplica

Szymon Popielec

Częstotliwość napięć

Konstruowane przez Szymona Popielca struktury i zespoły kolorowych figurek i bibelotów z oddali wyglądają jak rafa koralowa. Kojarzą się z naroślami, które, jak obca tkanka, wrastają w świadomość społeczną. Obecna na wystawie surrealistyczna, wypaczona wizja świata to komentarz artysty na temat współistnienia we współczesności zawłaszczonej przez media. Tytułowa „częstotliwość napięć” budzi skojarzenia z uniwersalną definicją naukową opisującą naszą rzeczywistość.

Pałac Józefa Brandta

Wystawa XIX-wiecznych wnętrz dworskich

1/1
  • Mutanty M. Abakanowicz przed pałacem J. Brandta. Fot. Marek Bebłot Art Post Info.
Obejrzyj galerię