
Noc muzeów w biały dzień 2022
22 maja 2022 (niedziela), godz. 12.00–18.00
12.00–13.30 Czy znasz dobrze Centrum Rzeźby Polskiej? – oprowadzanie po instytucji
Jak wygląda praca rzeźbiarza? Co robi artysta w odlewni i jak wygląda pracownia ceramiczna? Na co dzień niedostępne przestrzenie otwierają się dla zwiedzających. Zapraszamy na spacer z przewodnikiem.
13.00–16.00 Nie święci garnki lepią – warsztaty ceramiczne
Koło garncarskie, glina – odkryj w sobie artystę i spróbuj swych sił w ceramice!
14.00–14.40 Magazyny od kuchni – oprowadzanie po magazynach rzeźby*
Wizyta w magazynach rzeźby to wyjątkowa okazja, by zajrzeć za kulisy instytucji, spotkać się oko w oko z orońską kolekcją i zobaczyć z bliska rzadko prezentowane dzieła wybitnych twórców.
15.00–15.30 Małgorzata M. Potocka, Warty honorowe 1982 / 2022: wprowadzenie autorskie
15.30–16.00 Maryana Sovin + Marusia, Oddech – performans
16.00–17.30 Czy znasz dobrze Centrum Rzeźby Polskiej? – oprowadzanie po instytucji
17.00–17.40 Magazyny od kuchni – oprowadzanie po magazynach rzeźby*
* Liczba miejsc ograniczona. W oprowadzaniu może wziąć udział max. 10 osób. Obowiązują zapisy: edukacja@rzezba-oronsko.pl
WYSTAWY | PERFORMANS | PREZENTACJE
Muzeum Rzeźby Współczesnej
Małgorzata M. Potocka
Warty 82, foto-perfomans
Warty 22, foto-performans
Warty 82/22, video-art
Autor: Michał Dracz
Występują: Małgorzata M. Potocka, Richard Boulez
Warty 22, dokumentacja video
Realizacja: Bogdan Karczewski
Asystentka: Zofia Majewska
- Łódź. Stan wojenny.
„Aparat na statywie. Ustawiamy się przy planszach propagandowych komunizmu.
System się kończy. Hasła wydają się żałosne i straszne.
Stoimy minutę. Zdjęcie. […]
Przez 40 lat nie mogłam znaleźć negatywu.
W roku 2022 znalazłam”.
- Warszawa.
„Rosja napadła na Ukrainę. Wojna. […]
Wychodzimy na ulice. Stajemy przy symbolach wolności i solidarności z Ukrainą.
To nasz protest.
Minęło 40 lat.
Nikt nas nie śledzi”.
Strażnik minionego czasu
film dokumentalny, 2003
Scenariusz i reżyseria: Małgorzata M. Potocka
Bohdan Tomashevsky, Nadiia Velichko, Andriy Ilinskiy, Vasyl Tatarskyy
Pokaz prac artystów z Ukrainy – rezydentów w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Prezentowane prace i działania artystyczne powstały w bezpośrednim związku z wojną w Ukrainie. Są artystyczną reakcją na wydarzenia ostatnich miesięcy, katalizatorem obrazów i wspomnień towarzyszących ich twórcom od wyjazdu z ojczyzny. Domy zbombardowane w wyniku nalotu rosyjskich samolotów, ślady pocisków na ukraińskiej ziemi, ludzie pozostawieni przy życiu pod gruzami, przyjaciele i bliscy, o których została pamięć.
Maryana Sovin
W pobliżu Izyum
płaskorzeźba
Azowstal to równoległa rzeczywistość
Instalacja / rzeźba
Bohdan Tomashevsky
projekty pomników 2022:
Bogdan Tomaszewski
Flisacy
WIARA, NADZIEJA, MIŁOŚĆ
Nadiia Velychko
Co zabrałem ze sobą, 2022
cykl rzeźb ceramicznych
Dom Rzeźbiarza – Taras
Andriy Ilinskiy
Wiosna 2022
cykl rzeźb ceramicznych
Park Rzeźby
Vasyl Tatarskyy
Kiedy działa milczą, 2022
rzeźba plenerowa
W czasie trwania Nocy Muzeów w Biały Dzień artyści będą dostępni dla publiczności od godz. 15.00.
Prace wykonane zostały w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w ramach programu rezydencji kryzysowych dla artystów z Ukrainy realizowanych przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.
Galeria Oranżeria
Miłosz Flis
Myślałem, że ziemia mnie pamiętała, tak czule zabrała mnie z powrotem
Artysta jest autorem niestandardowych prac rzeźbiarskich, malarskich oraz instalacji. Realizuje je, wykorzystując autorskie, niespotykane na co dzień techniki, będące w pewnym sensie działaniami sytuowanymi na granicy eksperymentu formalnego i technologicznego. Prezentowana wystawa prac jest odpowiedzią twórcy na rozterki, które nurtują każdego człowieka: kryzys klimatyczny, groźba wojny atomowej czy nawet ryzyko uderzenia w Ziemię meteorytu.
Galeria Kaplica
Szymon Popielec
Częstotliwość napięć
Konstruowane przez Szymona Popielca struktury i zespoły kolorowych figurek i bibelotów z oddali wyglądają jak rafa koralowa. Kojarzą się z naroślami, które, jak obca tkanka, wrastają w świadomość społeczną. Obecna na wystawie surrealistyczna, wypaczona wizja świata to komentarz artysty na temat współistnienia we współczesności zawłaszczonej przez media. Tytułowa „częstotliwość napięć” budzi skojarzenia z uniwersalną definicją naukową opisującą naszą rzeczywistość.
Pałac Józefa Brandta
Wystawa XIX-wiecznych wnętrz dworskich