


Pionki – tożsamość
Realizacja w ramach programu
„Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021”
W parku przed budynkiem Miejskiego Ośrodka Kultury w Pionkach 30 lipca 2021 roku odbyła się inauguracja stałej ekspozycji rzeźb inspirowanych dziką przyrodą autorstwa Marioli Wawrzusiak-Borcz, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Realizację projektu sfinansowało Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w ramach programu własnego pod nazwą „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021”, objętego dotacją celową na wydatki inwestycyjne ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzące z budżetu państwa.
Beneficjentem programu dotacyjnego Centrum jest miasto Pionki, które we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Pionkach przygotowało wydarzenie „Pionki – tożsamość”. W ramach projektu sześć rzeźb zwierząt z metalu tworzących cykl pt. „Dzikie życie” usytuowano w krajobrazie miejskim Pionek, przed budynkiem dawnego Kasyna Urzędniczego, a obecnie Miejskiego Ośrodka Kultury przy ul. Zakładowej 5 w Pionkach.
W uroczystej odsłonie projektu uczestniczyli między innymi przedstawiciele władz miasta: burmistrz Robert Kowalczyk, wiceburmistrz Kamila Kaczorowska, Beata Pietrus, miejscy radni; dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury Agata Chmielewska, opiekun przedsięwzięcia Tomasz Wróblewski, inicjator utworzenia parku rzeźby w przestrzeni miejskiej Pionek, wieloletni dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Pionkach oraz dyrektor artystyczny Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu – Zbigniew Belowski, kierownik zespołu ds. Kozienickiego Parku Krajobrazowego Beata Waluś, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej Dorota Sadurska. Podczas wydarzenia obecny był także artysta Rafał Borcz, prywatnie mąż Marioli Warzusiak-Borcz, i Sylvie Guedel Derdacki, reżyserka i dziennikarka filmowa, która specjalnie na to wydarzenie przyjechała z Francji.
Bezpośrednio po części oficjalnej inauguracji odbyła się prezentacja dokumentalnego, krótkometrażowego filmu „Rdza” oraz spotkanie autorskie z artystką i reżyserem projekcji Rafałem Małeckim, które prowadził Zbigniew Belowski. „Filmowy portret” Marioli Wawrzusiak-Borcz to wyjątkowo plastyczny, intymny „obraz” rzeźbiarki, jej niebywałej pasji tworzenia, „rozumienia” materiału, ucieczki w naturę, gdy wiara w człowieka zawodzi, i głębokiego doświadczania jej. Z zespawanych ze sobą elementów znalezionych na poprzemysłowych złomowiskach artystka buduje niesamowity świat zwierząt oraz przejmujące wizerunki androidów i dotkniętych wojną dzieci.
Żyjąc w mieście odczuwam głód natury, dlatego od wielu lat wyjeżdżam na długie tygodnie w Bieszczady, gdzie mogę współistnieć z przyrodą.
Zwierzęta doskonale wiedzą o mojej obecności. Zapach człowieka wyczuwają na odległość i nie podchodzą. W ciszy i skupieniu nasłuchuję ich głosów: wycia wilków, pohukiwania sów, krakania kruków, ryczenia jeleni. Wszystkie będące linią melodyczną łączącą mnie z ich życiem w lesie. Wiedza, że są i ukrywają się gdzieś w gęstwinie, uspokaja mnie (…)
Mariola Wawrzusiak-Borcz
Mariola Wawrzusiak-Borcz (ur. 1971) studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1992–1997. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w pracowni prof. Józefa Sękowskiego. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym Wydziału Rzeźby macierzystej uczelni, gdzie prowadzi pracownię rysunku. Artystka uzyskała stypendium m.in.: Cultural City Network, Graz (1998), Stypendium Miasta Krakowa (1999) oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000)
Rafał Małecki – absolwent AMA Film Academy oraz Szkoły Wajdy. Scenarzysta, reżyser i montażysta filmów dokumentalnych oraz fabularnych. Interesuje się kinem zaangażowanym społecznie oraz artystycznym. Współzałożyciel studia postprodukcyjnego Moviematic. Jego reżyserski debiut dokumentalny „Rdza” przedstawia sylwetkę polskiej rzeźbiarki Marioli Wawrzusiak-Borcz.
Program „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021” dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z budżetu państwa.