
Gustaw Zemła rysuje
Wybór 24 rysunków ze zbioru liczącego blisko 2 tysiące to trudne zadanie. Rysunki mojego taty – Kazimierza Gustawa Zemły – podzielone są na 24 zbiory tematyczne. Generalnie całą kolekcję rysunków można przyporządkować dwóm głównym nurtom:
Pierwszy – zawodowy i warsztatowy, związany jest z tym wszystkim, co podporządkowane było pracy rzeźbiarskiej. Każde zlecenie, konkurs czy też pracę własną rozpoczynał tata od dużej liczby roboczych szkiców wykonywanych często na byle jakim skrawku papieru, gazecie, serwetce. Wynikało to z faktu, że nie zawsze gdy przychodziło natchnienie, a w wraz z nim pomysły, pod ręką był papier. Są to szkice typowo robocze.
Drugi – rekreacyjny, związany jest z pasją rysowania. Tata jeździł i podróżował ze szkicownikiem. Przy różnych okazjach szkicował dla siebie, bo rysunek był jednocześnie jego pasją. W tym nurcie przeważają głównie rysunki plenerowe, studialne, portrety, postacie, szkice z muzeów, fantazje i anioły.
Na wystawie w Orońsku prezentujemy szkice kilku dzieł pomnikowych. Przyglądając się pierwszemu etapowi pracy, można zobaczyć jak pomysł materializował się na dwuwymiarowym płaskim papierze, po to by stać się z czasem trójwymiarowym pomysłem konkursowym, a następnie rzeźbiarskim dziełem istniejącym w przestrzeni publicznej. Tak więc szkic/rysunek to pierwsza zmaterializowana wizja autora na temat przyszłego dzieła rzeźbiarskiego.
Wśród prezentowanego materiału znajdują się szkice do zrealizowanych dzieł: pomnika Powstańców Śląskich w Katowicach, pomnika Polegli Niepokonani w Warszawie, pomnika Czynu Polaków w Szczecinie, Kalwarii Podlaskiej w Sepelicach, nagrobka Tony’ego Halika oraz szkice do dzieł niezrealizowanych, zawieszonych na etapie pracy konkursowej, np. konkurs na pomnik Juliusza Słowackiego.
Kurator wystawy Jakub Zemła



