Dziś otwarte do

Zachód słońca o 17:25

°C

Siły natury. Sympozjum rzeźby współczesnej – 2021

Karol Szostak

Miejsce Park rzeźby
Data rozpoczęcia 10.10.2021
Data zakończenia 10.10.2023

Wystawa poplenerowa

SIŁY NATURY. SYMPOZJUM RZEŹBY WSPÓŁCZESNEJ – 2021

Anna Barlik, Stanisław Brach, Anna Bujak, Zbigniew Dudek, Antoni Grabowski, Katarzyna Lipecky, Marcin Nosko, Martyna Pająk, Katarzyna Szarek, Karol Szostak, Małgorzata ET BER Warlikowska

Park w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 2021–2023

 

Karol Szostak

GOLEM (EMET)

2021

stal, czujnik ruchu, lampa

 

Hasło „siły natury” podsuwa wyobraźni obrazy dzikiej przyrody. Człowiek się od niej separuje, uważa się za odkrywcę, uzurpuje władzę nad przyrodą, tymczasem należałoby uznać się za jej element, przecież wywodzimy się z niej w całości i podlegamy tym samym prawom. Adam przed tchnięciem w niego ducha był bezkształtną bryłą gliny. Wówczas po raz pierwszy i jedyny w Biblii pojawia się określenie Golem. Filozofowie greccy toczyli spór o naturę świata nierzadko powołując się na istnienie idei a czasami za ideę taką uważali słowo. Wraz z postępem technologicznym umacnia się przekonanie, że jesteśmy blisko zdolności do kreacji i panowania nad prawami rządzącymi światem. Taki obraz pojawiał się w metafizyce Arystotelesa a mit utrwalał w świadomości choćby za sprawą historii doktora Frankensteina i powołanego do życia monstrum wraz z pytaniami o etyczną i intelektualną wartość takiej egzystencji. To dziewiętnastowieczne przekonanie z dzisiejszej perspektywy wydaje się, oględnie mówiąc, naiwne, jednak kwestia ta nurtuje ludzkość od zawsze i będzie jeszcze motorem działań przyszłych pokoleń. Praski rabin ożywiał swojego Golema, wkładając mu w usta pergamin z napisem Emet. W jakimś sensie każdy artysta powołuje do „życia” twór na miarę Golema. Rzeźbą dołącza do nurtu odwiecznych poszukiwań, nawet jeśli naraża się na zarzut groteskowej, mechanicznej próby. Niech się inicjuje każda taka forma istnienia, póki co może przynajmniej ożywi czyjąś wyobraźnię.

Karol Szostak

 

Karol Szostak (ur. 1963) w 1988 ukończył ASP w Warszawie. Od 2014 dr hab. profesor PWSZ. Prace w kolekcjach: Trybunału Europejskiego w Luksemburgu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Fundacji Sutfene, Zutphen w Niderlandach, Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, Muzeum Okręgowego w Bielsku Białej oraz w zbiorach prywatnych w Polsce, Niderlandach, Francji, Niemczech, Luksemburgu, na Cyprze, w Szkocji i USA. Prezentował rzeźby na 50 wystawach indywidualnych w Polsce i za granicą.

 

Dokumentacja video z realizacji pracy

 

1/13
  • Karol Szostak, GOLEM (EMET), 2021 fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, realizacja pracy GOLEM (EMET), 2021, fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, realizacja pracy GOLEM (EMET), 2021, fot. Maciej Rozenberg
  • Karol Szostak, realizacja pracy GOLEM (EMET), 2021, fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, realizacja pracy GOLEM (EMET), 2021, fot. Stanisław Brach
  • Karol Szostak, realizacja pracy GOLEM (EMET), 2021, fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, montaż pracy GOLEM (EMET), 2021, fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, montaż pracy GOLEM (EMET), 2021, fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, montaż pracy GOLEM (EMET), 2021, fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, montaż pracy GOLEM (EMET), 2021 fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, GOLEM (EMET), 2021, wernisaż, fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, GOLEM (EMET), 2021, wernisaż, fot. Jan Gaworski
  • Karol Szostak, GOLEM (EMET), 2021, fot. Jan Gaworski
Obejrzyj galerię