


SYMPOZJUM RZEŹBY WSPÓŁCZESNEJ – 2022 ZNAKI CZASU
Bente Kluge
Artyści:
Jerzy Dobrzański, Bente Kluge, Tomasz Krzpiet, Alicja Łukasiak, Dorota Morawiec-Winiarska, Marco Antonio Moreno Navarro, Monika Szpener, Piotr Wesołowski, Agata Zboromirska
Asystenci-wolontariusze:
Zuzanna Bielak, Bartosz Junak, Karolina Konieczny, Paweł Krzaczkowski, Krzysztof Perz, Anna Piętowska, Aleksandra Śmiech, Adrianna Wilewska
Bente Kluge
Like a bird on the wire
drewno, żeliwo, ceramika, żywica epoksydowa.
wysokość 350 cm
Rzeźba „Like a bird on the wire” jest refleksją nad postępem oraz zmianami zachodzącymi na świecie i ich wpływem na małe lokalne społeczności. Punktem wyjścia do pracy jest wyspa znajdująca się na południu Kenii i jej mieszkańcy. Piętnaście lat temu, kiedy po raz pierwszy przybyłam na wyspę miałam poczucie, że czas stanął tam w miejscu. Oczywiście kolejne zachody słońca sygnalizowały o jego upływie, ale brak elektryczności, drewniane rybackie „dhow” z charakterystycznymi żaglami na horyzoncie i tupot lemurów na palmowym dachu zamiast budzika dawały poczucie braku zmian. Pobyt na wyspie długo kojarzył mi się z ciszą i efektywnie zacierał poczucie przemijania.
Zachodzące zmiany i ich wpływ na mieszkańców kojarzą mi się z ptakami siedzącymi na drutach telefonicznych. Zdaję sobie sprawę z tego, że postępu nie da się zatrzymać i każdy, tak jak ptaki na drucie ma prawo do wolności, dostępu do informacji i nowoczesnej technologii. Dynamiczne zmiany różnie wpłynęły na mieszkańców wyspy. Najbarwniejsze ptaki odfrunęły skuszone informacjami o lepszym świecie. Kilkoro dotknęło przewodów o innym napięciu, co spowodowało śmiertelny szok. Inni zdając sobie sprawę, że czas jest „nieuchwytnym przewodnikiem” stwarzającym nowe możliwości odlatywali i wracali, siadali na drutach na innych wyspach, w innych krajach, w innych miastach czy slumsach.
Układ kompozycyjny mojej pracy jest pozornie statyczny. Rzeźba w swojej formie nawiązuje do słupów telegraficznych spinających druty telefoniczne. Do stworzenia podstawowej struktury konstrukcyjnej rzeźby posłużyłam się starym drewnem nawiązując w ten sposób do początkowo wolnych zmian w czasie. Słupy połączone są żeliwnymi prętami zakończonymi izolatorami wykonanymi z gliny glazurowanej. Symbolizują one przyspieszenie, transformacje, nowe możliwości, zmiany dokonujące się z chwili na chwilę. Rzeźby ludzi/ptaków wykonane są z pomalowanej żywicy epoksydowej. Wykorzystane do stworzenia rzeźby materiały z upływem czasu będą się starzeć pod wpływem działania warunków zewnętrznych, nawiązując w ten sposób do zmian oraz przemijania.
Bente Kluge urodziła się w Yellowknife w Kanadzie i wychowała w Norwegii. W latach 1979-1983 studiowała projektowanie kostiumów w Państwowej Wyższej Szkole Rzemiosła Artystycznego i Projektowania Przemysłowego w Oslo. W latach 1985 – 1991 związana była z teatrem lalkowym – Oslo Nye. Stypendystka W latach 1994 – 2000 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby. Dyplom uzyskała w pracowni prof. Edwarda Sitka. Od 1994 mieszka i pracuje w Sopocie.
Artystka tworzy w brązie, ceramice, kamieniu, drzewie i technikach mieszanych. W twórczości interesuje ją różnorodność ucieleśniona w niepowtarzalności i pluralizmie tożsamości grup i społeczeństwa tworzących ludzkość.