SYMPOZJUM RZEŹBY WSPÓŁCZESNEJ – 2023 ZNISZCZENIA I NAPRAWY
Katarzyna Fober
Artyści:
Robert Buček, Katarzyna Fober, Jan Piotr Gostyński, Katarzyna Anna Grochowalska, Magda Grzybowska, Theo Guicheron, Natalia Magalska, Michał Matysiak, Marta Katarzyna Stefaniak, Agata Zboromirska
Asystenci-wolontariusze:
Zuzanna Bielak, Ryszard Henryk Chojnacki, Aida Małgorzata Duda, Jakub Mach, Magdalena Hanna Mazurkiewicz, Ireneusz Stanisław Pachliński, Paulina Rudzińska, Natalia Szcześnik, Adrianna Wilewska
Na terenie orońskiego parku prezentowane są rzeźby zrealizowane podczas IV edycji Międzynarodowego Sympozjum Rzeźby Współczesnej (2023) pt. Zniszczenia i naprawy. W gronie wyłonionych poprzez Open Call uczestników wydarzenia była Katarzyna Fober.
Skala człowieka, 2023
serpentynit, blacha stalowa
Z perspektywy Wszechświata ludzka skala jest niezauważalna. Z perspektywy planety Ziemi nadal jesteśmy mikrokosmosem. Skala zmienia się, gdy spojrzymy na siebie z perspektywy fauny i flory. Pomimo słabości i ograniczeń ludzkiego ciała, jesteśmy w stanie wpływać na ogrom przyrody, destabilizujemy ją, wprowadzamy chaos, niszczymy. Używamy wielkich umysłów by mieć wpływ na potęgę natury. Kieruje nami chciwość. Okaleczamy, pozbawiamy życia. Na pomoc przychodzi wrażliwość, również ta artystyczna. Artyści za pomocą języka sztuki komentują rzeczywistość i ją „naprawiają”. Ponieważ dzieła potrafią wzruszać, poruszyć, wstrząsnąć, dać impuls i zapoczątkować zmianę. Moja praca dotyka tematu okaleczania zwierząt dla trofeów i przesądów. Kamienna rzeźba inspirowana rogiem nosorożca spoczywa na stalowym postumencie, jak eksponat muzealny lub trofeum. Kształt rogu ma prostą, archaiczną formę rzeźbioną w serpentynicie. Dopracowany detal przechodzi w naturalny kształt surowego kamienia, zakłócony geometrycznym, prostym, wypolerowanym cięciem. Rzeźba osadzona jest na postumencie z blachy stalowej, na którym zachowałam czerwień rdzy.
Katarzyna Fober
Katarzyna Fober (ur. 1984) w 2004 ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem. W 2011 r. obroniła z wyróżnieniem dziekańskim dyplom magisterski w pracowni prof. Antoniego Janusza Pastwy, na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W tym samym roku rozpoczęła pracę na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie współprowadzi Pracownię Rzeźby w Katedrze Malarstwa na Wydziale Artystycznym. Zrealizowała kilka wystaw indywidualnych, brała udział w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą (Włochy, Niemcy, Słowacja, Czechy). Uczestniczyła w sympozjach rzeźbiarskich i artystycznych w Polsce i poza granicami kraju, gdzie stworzyła realizacje w przestrzeni publicznej: „Pomnik Przyrody” (2012, Słowacja), „Kamień milowy” (2015, Czechy), „Sacrum” (2017, Niemcy). Jej rzeźby znajdują się w kolekcjach i zbiorach we Włoszech, Niemczech, Czechach i na Słowacji. Jest autorką pomnika upamiętniającego Krystynę Bochenek, który stanął w Galerii Artystycznej przy Pl. Grunwaldzkim w Katowicach. W 2023 roku obroniła z wyróżnieniem doktorat na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się przede wszystkim działalnością w obszarze rzeźby, a od roku 2017 aktywnie działa również w przestrzeni artystyczno-projektowej, współprowadząc działalność marki KUFA.design, w ramach której uczestniczy w wydarzeniach i wystawach związanych z designem.